STAR WARS - Last Jedi (2017) RECENZIA

Last Jedi je druhou častou trilogie a pokračovaním ságy rodu Skywalkerov, ale pre mnohých skalných fanúšikov série je práve tou najhoršou časťou (!).

Novú trilógiu hviezdnych vojen malo pod taktovkou Disney a režírovali ju dvaja režiséri, konkrétne J.J. Abrams (The Force Awakens VII, The Rise of Skywalker IX) a Rian Johnson (The Last Jedi VIII), čož celistvosti trilógie veľmi nepomohlo, ale my sa budeme venovať hlavne epizóde VIII.

Prvá časť (The Force Awakens) sa nesie v duchu akejsi recyklácie deja predchádzajúcej trilógie, čo je sklamanie, pretože Džej Džej mal možnosť zobrať príbeh z úplne iného konca, ale miesto toho nám naservíroval klasickú Star Wars záležitosť, kde sa už štandardne odohráva boj dobra so zlom, formou akéhosi vesmírneho Jing-jang alebo takzvaná Jedajsko-Sidska problematika vyvažovania sily(?). Takže na jednej strane mame synátora Hana Sola a princezny Lei Organy, Bena Sola známeho ako Kylo Ren (Adam Driver) z rodu Skywalkerov, ktorý ako už býva zvykom podľahol temnej strane sily podobne ako jeho dedko Anakin A.K.A Darth Vader. Na strane druhej je mladučká skevendžerka Rey (Daisy Ridley), ktorá je extrémne nadaná vo "force" a v podstate v priebehu tejto epizódy naloží na prdel tuto Kylovi aj bez riadneho tréningu, či už vo force, alebo v boji s lightseberom. Čo ma bohužiaľ za následok to, že väčšina divákov prestane brat Kylo Rena po tomto súboji na konci epizódy vážne a moc tomu nepomáha ani vnútorný boj ktorý v sebe Kylo Ren zvádza v podstate celý čas.

Druhú časť (The Last Jedi) nám už režíroval Rian a tak povediac to vzal z iného konca. The Last Jedi sa venuje hlavne výcviku a vzťahu medzi Rey, Lukom a Kylo Renom. Postavy konečne dostávajú priestor na rozvoj charakteru, čo má za následok, že Kylo Ren tu už nepôsobí ako malý rozzúrený chlapec, ktorému ste vzali lízatko, ale ako seriózny záporák a ani jeho rozpoltenosť sa tu neprejavuje tak detinsky ako v prechádzajúcej časti.

Rey sa podarí konečne nájsť Luka Skywalkera (Mark Hamill), ktorý sa dištancoval od civilizovaného sveta a žije na vzdialenej planete kde "stráži" Džedájsky chrám.

Lenže Luku sa nám tu topí v sebeľútosti a depresii už nejaký čas, pravdepodobne od vtedy čo sa pokúsil zabiť mladého Bena Sola, keď z neho vycítil dark force. Následne Ben usmrtil niekoľko padawanov a zdrhol tu-tam, ale to už je iný príbeh ktorému sa venuje komiksová séria, ktorá nám približuje tuto udalosť a to čo nasledovalo, čiže prerod Bena Sola na Kylo Rena a bližšie sa venuje vztahu Kylo - Snoke atď. Určite odporúčam všetkým ktorých tento event zaujíma, pretože vo filmoch sa tomu dostatočne nevenujú, iba čiastočne vysvetlia udalosti z rôznych pohľadov.

Mnohým skalným fanúšikom Star Wars sa táto epizóda nepozdáva, práve kvôli Lukovi. Táto podoba obstarožného, zrezignovaného Skywalkera nieje to čo si celé roky idealizovali ako vzor. Pýtajú sa "Toto je muž ktorý kedysi zachránil galaxiu?" Samozrejme, aj Luke si prejde určitým charakterovým vývojom počas filmu, práve vďaka Rey, ale pre mnohých je ľahšie pamätať si Luka z pôvodnej trilógie a nespojovať si ho práve s Johnsonovou troskou z planéty Ahch-To.

Na záver len zhrniem, že Rian Johnson vzal Star Wars z iného konca ako sme zvyknutí, niekomu to vyhovuje niekomu nie. V Last Jedi sme nevideli toľko nových, zázračných planét ako v Abramsových epizódach ale Johnson sa venoval charakterom ako takým a dal postavám dostatok priestoru aby sa mohli formovať. Zatiaľ čo jedna skupina ľudí by Johnsona najradšej ukameňovala, druha skupina ku ktorej sa radím aj ja sa potešila, že sme mali možnosť vidieť Star Wars aj inak... Osobne by som uvítal keby mal celú trilógiu pod palcom Johnson.

Áno, je to tak...

7.5/10

6