1917 (2019) RECENZIA

Sama Mendesa môžeme poznať ako režiséra Bondoviek Skyfall a Spectre, s Danielom Craigom v hlavnej úlohe, ale aj ako režiséra snímku American Beauty, za ktorý si odniesol domov Oscara.

Najnovšie si pre nás pripravil vojnovú drámu odohrávajúcu sa počas prvej svetovej vojny, s úžasnou kamerou, strihom a hudbou.

Tento film je pre mňa ťažké hodnotiť ako celok, pretože obsahovo sa bohužiaľ jedná o veľmi klasickú zápletku, ktorá neponúka nič zaujímavé. Vojaci Schofield a Blake dostanú rozkaz odovzdať spravu o odvolaní útoku vzdialenému oddielu za nepriateľskou líniou. Príbeh síce v dnešnej dobe neprináša nič prevratné, čo by sme ešte nevideli a dalo by sa povedať, že scenáristom v tomto smere akosi chýbala invencia(?). Treba ale dodať, že o to zaujímavejšia je forma akou je snímok natočený. Za to môžeme byt vďačný práve Rogerovi Deakinsovi za jeho oscarový výkon za kamerou. Film ma navodiť dojem, že bol točený na "jeden záber". Čo je zaujímavé práve preto, že priemerná dĺžka jedného záberu sa zvyčajne pohybuje okolo troch až desiatich sekúnd. Film ponuka netradičný kontinuálny strih a je celý natočený v exteriéri, čo sa v dnešnej dobe dá pokladať za raritu.

Netreba zabúdať ani na Thomasa Newmana, ktorý zážitok z filmu ešte umocnil doprovodnou hudbou, ani na ozaj masívny komparz v niektorých scénach.

Herecké duo MacKay a Chapman fungovalo dobre, len je škoda, že postavy nemajú takmer žiadnu charakterovú archu. Veľa o nich nevieme a ani sa počas filmu nedozvieme. Za to môže pravdepodobne fakt, že film sa začína v momente, kedy dostanú rozkaz predať spravu a končí krátko po jej odovzdaní a v podstate len mapuje cestu týchto dvoch mladíkov z bodu A do bodu B, to môže mať za následok, že divák sa nemusí stotožniť s hlavnými protagonistami a ich rozhodnutiami počas spoločnej cesty.

Projekt navonok pôsobí o čosi komornejšie ako iné "dnešné" vojnové filmy ako je napríklad Midway(2019) alebo Dunkirk(2017), neuvidíte epické letecké bitky ani dych vyrážajúce výbuchy ala Michael Bay. To ale neznamená, že 1917 neponúka strhujúcu atmosféru, práve naopak. Je to výpravný príbeh o obete a odhodlaní dvoch mužov, ktorí sú ochotní zájsť až na okraj svojich síl, aby zachránili svojich spolubojovníkov a splnili rozkaz. Pre niekoho klišé, pre iného srdcervúci príbeh... Rozhodnúť sa musíte sami.

8/10

6
Filmové a seriálové recenzie, zhrnutia a eventy z môjho uhla pohľadu. email: [email protected]