15.3.2018 12:59

Připrav si kolo na jaro

Přiznej se, cyklisto, jak jsi zvyklý/á se před sezonou starat o svého dvoukolého parťáka? Jsi ten typ, který otře prach, dofoukne pneumatiky a jede? A myslíš, že je to dobře? :)

Pokud Tě takový scénář přesně vystihuje, určitě nejsi sám/a, ale co to letos udělat jinak a věnovat svému kolu před první jarní vyjížďkou trochu péče? Máme pro Tebe pár základních kroků, za které Ti kolo poděkuje a doveze Tě až na konec světa. 

Očista do čista

Po dlouhém stání v garáži nebo kolárně to chce vzít komplet a vystačíš si s vodou a jarem. Trošku větší pozornost si zaslouží řetěz, přehazovačka a brzdy. Na řetěz klidně použij nejdřív kartáč s tvrdšími štětinami, a pak dočisti štětečkem. Na přehazovačku se neboj vzít plochý šroubovák, kterým lehce odstraníš případné nánosy ztvrdlé hlíny, pak dočisti suchým hadříkem. Pokud máš čelisťové brzdy, tak se neboj je rozpojit a zase plochým šroubovákem vyčisti případně zanesené drážky.

Po očištění nezapomeň řetěz a přehazovačku promazat olejem k tomu určeným. Několikrát si přehoď a potom přebytky oleje otři. Promazat si zaslouží také šrouby a těsnění u vidlice, na které použij silikonový olej a přebytky zase otři. 

Kontrola stavu mužstva

Když si odstranil/a všechny nánosy špíny a bahna, máš vhodnou příležitost odhalit případné neduhy kola. Zkontroluj tedy, jestli máš dotažené šrouby, vycentrovaná kola a jak moc máš opotřebované brzdy. U čelisťových mají některé špalíčky vyznačenou takovou vodorovnou čárku, která určuje limit, do kdy je můžeš používat. Pokud ji už nevidíš, je potřeba špalíčky vyměnit. U kotoučových brzd se zaměř na kovovou část destičky a brzdnou směs. Pokud je příliš tenká, chce to vyměnit.

Určitě zkontroluj stav pneumatik, jestli je nemáš sjeté, jestli nevidíš trhlinky a pozornost věnuj taky duši. Neměl/a si loni náhodou moc defektů? Nebude potřeba ji vyměnit? Vyzkoušej si taky celkově přehazování a funkčnost brzd. S usilovným šlapáním se vytahuje řetěz, pomocí měrky (kterou koupíš za pár korun nebo ji mají v servisu) jednoduše zjistíš, jak je na tom a jestli není třeba ho vyměnit.

Do servisu

Pokud se necítíš jako „kolo-technik“, i výše uvedené záležitosti Ti rádi udělají v servisu.  Pokud si na základní údržbu troufneš sám/a, pak bys servis určitě měl/a využít, na pokročilejší úkony. Například je fajn si nechat odborně vyměnit brzdovou kapalinu, pokud máš kotoučové brzdy. Zkontrolovat a případně vyměnit odpruženou vidlici a tlumiče nebo, je-li potřeba, vyměnit lanka.

Tak jak, cyklisto, budeš letos tomu svému kolo-parťákovi věnovat trochu víc pozornosti? Nebo je pro Tebe tohle všechno už dávno rutina, bez které bys nevyjel/a? Dej nám vědět.

Ať to šlape.

Text je součástí Refresher blogu, není redakčním obsahem. Administrátory můžete kontaktovat na [email protected].

Ohodnoť blog
1
Odeslat správu
Jsme parta nadšenců, kteří žijí sportem. Chceme spojovat lidi, kteří se rádi hýbou a zároveň u toho chtějí dobře vypadat, lidi, které baví, když jsou sami sebou.

Chceš vědět, když MOOQsport přidá nový blog?

Zadej svůj mail a dostaneš upozornění. Kdykoliv se můžeš odhlásit.