Stavební řízení je dlouhodobě spojované s korupcí a to zejména ze strany developerů. V médiích můžeme jen za poslední rok najít desítky případů, které to potvrzují. Nejznámější je kauza “Dozimetr” podnikatele Michala Redla.
Podle žaloby měla skupina kolem Redla přijímat úplatky od dvou stavebních firem Metrostav a Strabag. Prokázání takového jednání je bohužel složité. Jedním z důvodů je průběh stavebního řízení, který není transparentní.
Získání stavebního povolení je otázkou měsíců, někdy i let. Není divu, že developeři hledají způsoby, jak to urychlit. To ale není omluva pro korupci.
Digitalizace má potenciál uplácení ztížit a postupně zcela vymýtit. Online systém by měl být transparentní a zaznamenávat každý krok. Pokud se objeví jakékoliv pochybnosti, jsou veškerá data dohledatelná.
Zní to skvěle, že? Na scénu přichází velké „ALE“, kdy nově spuštěná digitalizace stavebního “hoří” a současný ministr Ivan Bartoš jen přilévá olej do ohně. Stavební úřady se bouří, koaliční i opoziční politikové bijí na poplach a celý proces je ještě pomalejší než předtím.
Momentálně se nabízí dvě vhodná řešení. Buď si stavební úřady dupnou a vše s vrátí do starých kolejí, nebo se Ministerstvo pro místní rozvoj probere, sestaví nový tým profesionálů a opraví platformu tak, aby bylo možné stavební řízení skutečně urychlit. Problémem ale je nedostatečné proškolení úředníků.
Digitalizace stavebního řízení je prostě běh na dlouhou trať. Pokud se ho nakonec podaří zprovoznit a vyladí se hlavní nedostatky, stavební řízení bude rychlejší a developeři nebudou moct tak snadno obcházet zákon. Jestli se tak opravdu stane nebo nám ministr představí další nefunkční systém, je zatím ve hvězdách.
Autorka: https://www.linkedin.com/in/nikola-engelmann-8714b6296/
Text je součástí Refresher blogu, není redakčním obsahem. Administrátory můžete kontaktovat na [email protected].
Chceš vědět, když Nikola Engelmann přidá nový blog?
Zadej svůj mail a dostaneš upozornění. Kdykoliv se můžeš odhlásit.