Reaguje tak na rozsáhlou aktualizaci softwaru, která řidičům vozů Tesla umožňuje na delší dobu sundat ruce z volantu. NHTSA zatím nevynucuje stažení vozidla z trhu, ale požaduje od společnosti Tesla odpovědi a dokumenty týkající se této změny softwaru. Tato situace jen podtrhuje složitost problémů, kterým regulační orgány čelí při udržování kroku s rychlým vývojem automobilových technologií.
Příkaz NHTSA společnosti Tesla obsahuje několik klíčových otázek, které objasňují aktualizaci softwaru. Agentura se snaží zjistit, kdy byla aktualizace provedena, počet dotčených vozidel, důvody jejího provedení a případy kolizí nebo téměř kolizí s vozidly vybavenými aktualizovaným softwarem.
NHTSA se obává zejména možných důsledků uvolnění ovládacích prvků systému Autopilot. Tím, že řidiči mohou mít delší dobu ruce mimo volant, se zvyšuje riziko nepozornosti řidiče a nedostatečného dohledu nad systémem Autopilot. Tato změna dynamiky vyvolává obavy o celkovou bezpečnost technologie i těch, kteří ji používají.
Elon Musk, generální ředitel společnosti Tesla, je hlasitým zastáncem technologie autonomního řízení. Již dříve oznámil omezení výstrah, které mají zajistit zapojení řidiče do systému "Full Self-Driving" (FSD). Tato prohlášení nyní čelí zkoumání, protože Tesla se připravuje na obhajobu v nadcházejícím soudním procesu kvůli obvinění, že selhání systému Autopilot vedlo ke smrtelné nehodě. Soud bude pravděpodobně sloužit jako lakmusový papírek pro Muskova tvrzení o bezpečnosti technologie.
V širším průmyslovém kontextu se různé automobilky předhánějí v tom, kdo do svých vozidel za určitých podmínek zabuduje schopnost hands-free řízení. Tradiční výrobci, včetně General Motors a Mercedes-Benz, přímo soutěží se systémem Autopilot společnosti Tesla. Odlišuje je však robustnost jejich systémů sledování řidiče. Tyto systémy hrají zásadní roli při zajišťování toho, aby řidiči zůstali pozorní a připravení v okamžiku převzít řízení.
Vyšetřování NHTSA je mnohostranné a zahrnuje nejen nedávnou změnu softwaru, ale také fungování systému Autopilot při nehodách se stojícími záchrannými vozidly. Toto širší vyšetřování zkoumá, zda asistenční systém společnosti Tesla účinně zajišťuje pozornost řidiče během provozu. Vzhledem k tomu, že se systém Autopilot vyvíjí od základní asistence při udržování v jízdním pruhu k pokročilejším úkolům řízení, nelze přeceňovat význam spolehlivých bezpečnostních opatření.
Blíží se konečný termín: reakce společnosti Tesla a dopad na regulaci
Společnost Tesla musí na otázky NHTSA odpovědět do 25. srpna, jak je uvedeno ve zvláštním nařízení. Nevyhovění může mít za následek značné sankce. Výsledek tohoto vyšetřování má potenciál ovlivnit budoucí regulační prostředí pro technologie autonomního a částečně autonomního řízení. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl stále posouvá technologické hranice, zůstává nalezení správné rovnováhy mezi inovacemi a bezpečností trvalou výzvou.
Graf: Vývoj společnosti Tesla za pět let*
Navzdory poměrně složité situaci nezaznamenaly akcie společnosti Tesla žádnou výraznou korekci. Naopak, cena se zatím vyvíjí pozitivně a tržní hodnota akcií zůstává v zelených číslech. Za poslední dva týdny vzrostla téměř o 20 %*.
Olivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků
Text je součástí Refresher blogu, není redakčním obsahem. Administrátory můžete kontaktovat na [email protected].
Chceš vědět, když Olivia Lacenova přidá nový blog?
Zadej svůj mail a dostaneš upozornění. Kdykoliv se můžeš odhlásit.